הקשר בין בריאות הפה לאירוע לב

לא הרבה אנשים מודעים לקשר ההדוק הקיים בין בריאות  השיניים והחניכיים לבין מספר מחלות נפוצות כמו התקף לב, סוכרת,שבץ מוחי ואפילו לידה מוקדמת אצל נשים .

איך זה קורה ? אנשים הסובלים ממחלות חניכיים בדרך כלל לא מטפלים בהם במשך תקופה ארוכה 

כמות החיידקים המצטברת בחלל הפה, על השיניים ובעיקר ברקמות החניכיים שנפגעו  גורמים לדלקת חניכיים וחדירתם של מיליארדי  חיידקים  ווירוסים למחזור הדם דרך רקמות החניכיים הפגועות ומדממות.

ברגע שהחיידקים הנ״ל נכנסים למחזור הדם הם עשויים להגיע לכל איבר בגוף ולחולל מחלות מכל הסוגים .

הקשר ההדוק ביותר נמצא בין מחלות חניכיים להתקפי לב מאחר ומהלך הזמן נוצרת דלקת בעורקים המובילים דם ללב או  דלקת בעורק הראשי  המוביל למוח .  דלקות גורמות ליצירה של רובד טרשתי  שמתחיל תהליך איטי של סתימת העורק עד לחסימתו המוחלטת ולהתקף לב או שבץ מוחי .

מאחר ולרוב האנשים יש דלקות חניכיים שאינם מטופלות  לאורך זמן הרי הסיכון להתקפי לב גבוה מאוד  וכאשר זה קורה אף אחד לא מקשר את אירוע הלב לבריאות החניכיים.

ישנם עדויות מדעיות רבות על הנזק הבריאותי שעשוי להיגרם מהזנחה של טיפולי חניכיים .

לפי סקר שנעשה בישראל כמעט 50% מהאוכלוסיה נמנעת מטיפולי שיניים מסיבות כלכליות וחוסר מודעות למשמעות הכרוכה בכך.

התהליך הדלקתי שמתחיל בחניכיים הופך אותם לשער כניסה של החיידקים למחזור הדם .הסימנים המוקדמים לכך הינם  ריח רע הנודף מהפה וחניכיים מדממות אלא שאת הריח הרע מהפה רוב האנשים מסווים באמצעות מי פה שרק ממסכים את הריח אבל הבעיה הולכת ומתגברת. בנוסף לכך רוב מי הפה הקיימים בשוק מכילים חומרים כימיים מסוכנים והשימוש בהם לאורך זמן גם עשוי לגרום למחלות מאחר והנוזל של מי הפה גם הוא חודר למחזור הדם דרך החניכיים המדממות או המחוררות.

ישנם מספר דרכים לטפל בחניכיים מודלקות ואנו נפרט אותם במאמר נפרד אבל כדאי מאוד להתחיל לצחצח שיניים עם מברשת השיניים האלקטרונית של soladey שהמחקרים מראים שהשימוש איתם מנקה לחלוטין את רובד החיידקים (הפלאק) מהשיניים ומהפה . השימוש במברשת גם יסיר את הריח הרע הנודף מהפה מאחר והריח נגרם ע״י רובד החיידקים .

מן הראוי לציין שכל מברשות השיניים הקיימות בשוק כולל מברשות השיניים החשמליות מנקות את שיירי המזון מהפה אבל משאירות את העבודה של חיסול החיידקים למשחות שיניים שעושות עבודה מאוד מוגבלת ואף מזיקות ברובם . 

ישנם גם פעולות נוספות שניתן לבצע ונרחיב עליהם במאמר הבא .

ובשורה התחתונה – הזנחה של בריאות הפה עשויה לעלות יקר גם בבריאותכם וגם בכיסכם.@